Australische waakhond klaagt Apple aan na reparatieprobleem iPhones

Gepubliceerd op 6 april 2017 om 10:20

Een toezichthouder deed onderzoek naar consumenten die last hadden van de zogenoemde 'error 53'-bug, die zich begin 2016 voordeed.

Gebruikers die de thuisknop in hun iPhone door een onofficiële reparateur hadden laten repareren, kregen in sommige gevallen de foutmelding te zien. Met de vervangen thuisknop kon een beveiligingscontrole niet worden gepasseerd, waarna de iPhone helemaal onbruikbaar werd gemaakt.

Twee weken nadat een klachtenregen startte, bood Apple zijn excuses aan en loste het bedrijf het probleem op met een nieuwe update voor het besturingssysteem iOS.

Toch wil de Australische waakhond nog naar de rechter omdat Apple zich "foutief, misleidend of bedrieglijk" zou hebben uitgelaten over de rechten van consumenten onder de Australische wet.

Apple zou toestellen vaak niet meer willen repareren als zij eerder al bij een onofficiële reparateur zijn geweest, terwijl ze daar wel toe verplicht zijn, stelt de waakhond donderdag. Dit zou ook gebeuren in gevallen die niets met de error 53-bug te maken hebben.

"Garantierechten van consumenten staan onder de Australische Consumentenwet los van de garantie van de producent, en worden niet ongedaan gemaakt als een consument een product laat repareren door een derde partij", stelt ACCC-voorzitter Rod Sims. De waakhond vraagt om een schadevergoeding, en een beleidsverandering bij Apple.

Apple heeft nog niet gereageerd op de rechtszaak.

Door onze verslaggever Dylan Smit

bron: NU.nl

bron foto: tctechcrunch2011